5.4b
Dat de snake de turtle kan eten staat bij de klasse turtle:
public void checkSnake()
{
if (canSee(Snake.class) )
{
Greenfoot.playSound("game-over.wav");
Greenfoot.stop();
}
}
(Dit had ook bij de klasse snake geprogrammeerd kunnen worden trouwens)
Hier moeten we dus bijprogrammeren dat als de state van de turtle 2 is, de snake de turtle NIET kan opeten. Of omgekeerd (makkelijker): als de state 1 is kan de snake de turtle eten, anders niet...
Het moet zo worden:
ALS de turtle de snake ziet...
{
ALS de status 1 is...
{
Greenfoot.playSound("game-over.wav");
Greenfoot.stop();
}
}
Probeer het hiermee zelf.
Je hoeft hierboven geen ELSE te gebruiken (mag wel, maar is overbodig werk) want er zijn maar 2 statussen: 1 en 2. Als 1 niet geldt, geldt automatisch 2.
Zou je nog meer statussen hebben ( 3 of meer), dan is een else wel nodig om voor alle statussen te bepalen wat er moet gebeuren.