TIPS bij opdracht 5.4

Plaats reactie
admin
Site Admin
Berichten: 39
Lid geworden op: 01-02-2017 08:45

TIPS bij opdracht 5.4

Bericht door admin » 16-02-2017 16:20

5.4b

Dat de snake de turtle kan eten staat bij de klasse turtle:
public void checkSnake()
{
if (canSee(Snake.class) )
{
Greenfoot.playSound("game-over.wav");
Greenfoot.stop();
}
}


(Dit had ook bij de klasse snake geprogrammeerd kunnen worden trouwens)


Hier moeten we dus bijprogrammeren dat als de state van de turtle 2 is, de snake de turtle NIET kan opeten. Of omgekeerd (makkelijker): als de state 1 is kan de snake de turtle eten, anders niet...

Het moet zo worden:

ALS de turtle de snake ziet...
{
ALS de status 1 is...
{
Greenfoot.playSound("game-over.wav");
Greenfoot.stop();
}
}

Probeer het hiermee zelf.

Je hoeft hierboven geen ELSE te gebruiken (mag wel, maar is overbodig werk) want er zijn maar 2 statussen: 1 en 2. Als 1 niet geldt, geldt automatisch 2.
Zou je nog meer statussen hebben ( 3 of meer), dan is een else wel nodig om voor alle statussen te bepalen wat er moet gebeuren.

Plaats reactie