CODEER NETJES!!!

Heb je een handige tip? Zet m hier!!
Plaats reactie
admin
Site Admin
Berichten: 39
Lid geworden op: 01-02-2017 08:45

CODEER NETJES!!!

Bericht door admin » 14-02-2017 13:50

Vanaf onderwerp 4 ( de vis en de vlooien) wordt het programmeerwerk lastiger/uitgebreider.
Het is dan zaak om overzicht te houden.
- Zet je { en } steeds goed neer
- als je een selectie maakt over een { , dan zie je de bijbehorende }
- In het programmeervenster kun je kiezen voor menu Edit -- Auto-Layout
- Kijk naar de verschillende kleurblokken in je programmeervenster.

Vanaf onderdeel 5 wil ik dat je gaat programmeren volgens de aanwijzingen in deze video: https://youtu.be/Ep6Z7oxM7V8

Samengevat:
1. Haal een methodedefinitie buiten de act en geef er een passende naam aan. Dan binnen de act-methode deze methode aanroepen.
2. Plaats bij ELKE methode een opmerking waarin je beschrijft wat de methode doet.

Dit is verplicht bij je PO!!!

Voorbeeld van netjes coderen bij Onderdeel 4, de code van de Vis:

OUD:

public void act() {
if (atWorldEdge()) {
turn(180);
move();
}
else {
turnRandom(30);
move();
}
if (isTouching (Fish.class)) {
Greenfoot.playSound ("flea.wav");
}

---------------------

NIEUW:

public void act()
{
if (atWorldEdge())
{
DraaiOm();
move();
}
else
{
DraaiWillekeurig();
move();
}
if (isTouching (Fish.class))
{
MaakGeluid();
}
}

/**
* JOR: maak een geluid
*/
public void MaakGeluid()
{
Greenfoot.playSound ("flea.wav");
}

/**
* JOR: draai 180 graden
*/
public void DraaiOm()
{
turn(180);
}

/**
* JOR: draai willekeurig (links of rechts) een bepaald aantal graden, bijvoorbeeld 30
*/
public void DraaiWillekeurig()
{
turnRandom(30);
}


Hierboven staan de accolades allemaal recht onder elkaar, maar dat komt door dit forum. Dat is dus niet correct!! Bekijk daarom vooral de genoemde video, of bekijk hieronder een deel van de code zodat je de lay-out kunt zien:

Afbeelding

NOG MEER REGELS (wordt steeds aangevuld)

VARIABELE HEEFT BEGINWAARDE
Een variabele geef je altijd een beginwaarde mee, ook al is deze 0.
vb: schildpad onderdeel 5:
/**
** Schildpad heeft 0 kroppen sla gegeten aan het begin vh spel
*/
private int slaGegeten = 0;

Plaats reactie